Wedden op Formule 1

De zondag is voor veel racefans de belangrijkste dag van de week. Ongeveer eens in de twee weken is het namelijk weer tijd voor Formule 1. De Grand Prixs staan altijd garant voor spannende, frustrerende en mooie momenten. De spanning als de lichten uitgaan en twintig wagens tegelijkertijd richting de eerste bocht racen… de frustratie wanneer uw favoriete coureur van de baan getikt wordt of met een opgeblazen motor langs de kant komt te staan… en dat mooie moment waarop een Renault-coureur compleet onverwacht op het podium komt en champagne mag spuiten. Die champagne bij de huldiging zegt eigenlijk alles al. Formule 1 is de koningsklasse van de autosport, dit is waar iedere coureur ooit hoopt te komen. Met wedden op Formule 1 kiest u voor snelheid gecombineerd met strategie en natuurlijk techniek. Want zelfs de beste coureur is nergens als zijn materiaal hem in de steek laat. De bookmakers zetten voor elke race weer heel wat mooie weddenschappen online. Dat is meteen een goede reden om de zondagen te reserveren voor de Formule 1.

Snelheid, aerodynamica en slim uitgedachte strategieën

Elk jaar half maart is het weer zover: het nieuwe Formule 1-seizoen gaat van start. Het seizoen duurt tot ver in november en in de tussenliggende tijd worden er ruim twintig races verreden. Bijna elke twee weken verplaatst het hele Formule 1-circus zich weer naar een nieuw land en een nieuw circuit. En elke Grand Prix biedt weer nieuwe kansen.

De geschiedenis van de Formule 1 gaat terug naar 1950. In dat jaar gaan coureurs voor het eerst de baan op in de strijd om het wereldkampioenschap. Van de flitsende, gestroomlijnde wagens die we nu kennen, was toen nog geen sprake. Geen voor- en achtervleugels voor extra aerodynamica en downforce, en al helemaal geen DRS-knop voor extra power tijdens inhaalacties. Ook de snelheid van nu werd in 1950 bij lange na niet gehaald. Tegenwoordig komen de wagens met gemak boven de 300 km/h uit. Er zijn zelfs circuits waarbij de lange, rechte stukken goed zijn voor topsnelheden van ruim 350 km/h. Als u gaat wedden op Formule 1, treedt u de wereld binnen van snelle wagens. Mens en techniek werken hier samen. In 70 jaar Formule 1 is er veel veranderd. Want behalve de toegenomen snelheid zijn er ook steeds meer slim uitgedokterde strategieën die bepalend zijn voor de winst. Het circuit van die allereerste Formule 1-race bestaat overigens nog wel. Het Britse Silverstone staat elke zomer weer trouw op de kalender.

Formule 1 is een kwestie van teamwerk…

Bij Formule 1 denkt u ongetwijfeld meteen aan de coureurs die rondrijden. Namen als Lewis Hamilton, Max Verstappen en Charles Leclerc zijn onlosmakelijk met de sport verbonden. Maar zonder hun team zouden zij geen enkele kans maken op de wereldtitel of een Grand Prix-overwinning. Formule 1-teams bestaan uit mensen in allerlei soorten functies. De monteurs zijn tijdens de race natuurlijk volop zichtbaar. Zij checken de wagen als de coureurs zich opmaken voor de formatieronde, en ook zijn zij verantwoordelijk voor de razendsnelle pitstops. Behalve deze monteurs zijn er de mensen aan pitmuur. Dit is de plek voor teambazen en engineers. Zij houden bijvoorbeeld angstvallig de buienradar in de gaten wanneer er zware regen dreigt. Of wat te denken van het contact met de coureur? Vanaf de pitmuur bereiken allerlei aanwijzingen en strategische beslissingen de wagen. Coureurs horen wanneer ze binnen moeten komen voor een pitstop, wanneer ze (tijd)straf krijgen van de FIA (de internationale autosportbond) of wanneer er een safetycar de baan opkomt. Het is de enige steun die de coureurs tijdens de race hebben, en die steun is soms hard nodig.

Ook de strategen die achter de schermen werken, hebben een grote rol in het geheel. Zij rekenen voor elke race uit welke banden- en pitstopstrategie het snelst gaat zijn. Toch begint hun belangrijkste taak pas wanneer de race van start gaat. Ronde na ronde slaan zij aan het rekenen om zo tot de perfecte undercut te komen. Een slim getimede pitstop kan ervoor zorgen dat die paar seconden achterstand op de baan omgezet worden in een voorsprong, simpelweg door de snelheid die nieuwe banden met zich meebrengen.

Al deze mensen zijn er om de twee coureurs van het team in een zo mogelijke positie te brengen. De coureurs moeten het werk uiteindelijk afmaken, maar een goed team (bij voorkeur met heel wat financiële middelen) is essentieel. Het team waarvan beide coureurs gezamenlijk de meeste punten scoren, krijgt aan het eind van het seizoen de constructeurstitel in handen. De bookmakers zien hier natuurlijk een mooie weddenschap in. Wat denkt u, wordt het Mercedes, Ferrari of toch Red Bull?

… maar uiteindelijk moet de coureur het doen

Met een goed team komen de Formule 1-coureurs in een gespreid bedje terecht. Tenminste, zo lijkt het. Want zo eenvoudig is het nu ook weer niet om de klus te klaren. Alleen de beste coureurs komen terecht bij de echte topteams, en alleen zij hebben het talent en het inzicht om race na race op het podium te eindigen.

Elke Grand Prix is een wedstrijd op zich. Al is daar altijd dat overkoepelende doel: het wereldkampioenschap. Zodra het seizoen begint, kunt u bij de bookmakers al inzetten op de mogelijke wereldkampioen. De puntensysteem dat de FIA hanteert, werkt heel eenvoudig. De winnaar van de race krijgt 25 punten, de nummer twee krijgt er 18, de nummer drie 15 en zo gaat het door tot die ene punt die de nummer tien binnensleept. Iedereen buiten de top 10 kan extra punten voor het kampioenschap wel vergeten. Voordat de coureurs überhaupt kunnen strijden om de punten, is het een dag voor de race eerst tijd voor de kwalificatie. In drie fases (Q1, Q2 en Q3) wordt de startvolgorde voor de zondag bepaald. Een goede positie is extreem belangrijk. Daarom komen de bookmakers graag met die ene mooie weddenschap op de proppen: wie is het snelst in de kwalificatie en pakt dus pole position?

Volop wedden op Formule 1 tijdens de Grand Prix van zondag

De strijd om Grand Prix-winst is bijna net zo belangrijk als de strijd om de WK-titel. Tijdens het Formule 1-seizoen zijn er ook heel wat mooie Grand Prixs te zien. Beroemd is natuurlijk het stratencircuit van Monaco. De auto’s racen hier langs luxe jachten en het chique casino van Monaco. Ook de nachtrace op het Marina Bay Street Circuit in Singapore spreekt tot de verbeelding. Voor deze race gaat het kunstlicht aan en wordt de baan fel verlicht. In combinatie met de snelheid van de Formule 1-wagens en de indrukwekkende skyline van Singapore, zorgt dit voor een visueel spektakel. De race op het circuit van Spa-Francorchamps is wat traditioneler, maar zeker niet minder spannend. Wie wint dit seizoen de Grand Prix van België en schaart zich in het rijtje van Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en Michael Schumacher?

U hoeft zich niet per se bezig te houden met de winnaar van de races. Zet uw geld bijvoorbeeld eens in op de coureur met de snelste raceronde achter zijn naam, of voorspel wie er als eerste uitvaller te boek komt te staan. Technische problemen of een ongeluk, het maakt voor de weddenschap niet uit. Een head-to-head weddenschap is een interessant alternatief. U zet hierbij twee coureurs tegenover elkaar en dan is het de vraag wie van hen als eerste over de finish komt. Welk van de McLaren-coureurs troeft zijn teamgenoot tijdens de Grand Prix af? Zo’n extra duel op de baan maakt de race voor u extra spannend.

Wedden op Formule 1: hier moet u rekening mee houden

De regels van een Formule 1-race zijn helder. De coureurs maken zich klaar voor de start, de lichten gaan op groen en dan is het ronde na ronde zo hard mogelijk racen tot de finishvlag in zicht komt. Het wedden op Formule 1 is dan weer een stuk gecompliceerder. Er zijn namelijk veel zaken waar u rekening mee moet houden.

Als eerste moet u zich verdiepen in de verschillende teams. De Formule 1 kent een paar echte topteams, waaronder Ferrari en Mercedes. Zij hebben simpelweg meer financiële middelen tot hun beschikking dan andere teams. Hierdoor kunnen ze de beste mensen in dienst nemen en de beste wagen ontwikkelen. Dat is terug te zien aan de prestaties op de baan. De kans dat een coureur van Haas de eerstvolgende Grand Prix wint, is dus klein. Toch maakt ook een topteam op de ene baan meer kans dan op de andere. Red Bull moet het vooral hebben van bochtige circuits, terwijl de topsnelheid van Ferrari juist perfect uitpakt op banen met veel lange rechte stukken. Het weer speelt daarnaast absoluut een rol. Zo staat Max Verstappen erom bekend dat hij tijdens regenraces altijd extra goed presteert. Hij bezit de juiste combinatie van lef en stuurmanskunst om op een natte baan snelheid te maken en in te halen. De strategen van Red Bull helpen daarbij zeker een handje. Zij kiezen vaak het perfecte moment uit om over te stappen naar regenbanden als er halverwege de race een bui losbarst. Dat is zeker iets om in uw achterhoofd te houden als u gaat wedden op Formule 1.

Populaire sporten

Meest gespeelde sportcategorieen
Wedden op Sport
Succesvol een sportweddenschap aangaan?

Op Weddenopsport.be wordt je voorzien in een legaal vergelijkingsaanbod van bookmakers die speciaal bedoelt zijn voor de Belgische gokmarkt. Wij bieden onze bezoekers van alle in’s & out’s omtrent sportweddenschappen en informeren over de laatste topwedstrijden, nieuws en andere handige wedtips!

Bekijk legaal aanbod België